در حال بارگذاری
رئیس اداره فرش صمت خراسان شمالی:

سهمیه‌ای برای بیمه قالیبافان اعلام نشده است

شماره خبر : 1766 - https://asreatrak.ir/short/VpRdj

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره اعلام سهمیه جدید برای بیمه‌کردن بافندگان فاقد بیمه در استان گفت: طی دو سال اخیر هیچ بخشنامه جدیدی در این زمینه ابلاغ نشده است.

 

ولی‌الله تازیکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، گفت: باوجوداینکه بخشنامه جدید برای بیمه قالیبافان طی دو سال گذشته اعلام نشده؛ اما طی تعامل با سازمان تأمین اجتماعی استان موافقت شد که به هر علتی بیمه بافنده‌ای قطع شد، یک بافنده جدید جایگزین شود.

تازیکی افزود: در سطح استان ۲۶ هزار بافنده شناسایی شده که این آمار به‌روز شده با آمار سال‌های گذشته تفاوتی نداشته است.

وی گفت: افزایش‌نیافتن جمعیت بافندگان فرش دستباف در استان متأثر از وجود مشکلاتی است که موجب شده است انگیزه‌ای برای ورود به این فعالیت وجود نداشته باشد.

تازیکی خاطرنشان کرد: از ۲۶ هزار بافنده شناسایی شده در استان، تعداد ۱۸ هزار نفر از آنان دارای کارت بافندگی هستند و مابقی کارت بافندگی دریافت نکرده‌اند.

وی درباره مشکلات پیشروی فعالان این صنعت در استان اظهار کرد: بهای مواد اولیه از جمله نخ بالا است و تهیه آنها نیز سخت شده است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه با اعلام اینکه مبتنی بر قانون مصوب و ابلاغی، پرداخت تسهیلات و بیمه‌کردن بافندگان فرش و گلیم دستباف به تشکیل شرکت و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت مشروط شده است، عنوان کرد: تابه‌حال حاضر در استان ۱۲ شرکت حقوقی در زمینه تولید فرش دستباف در استان تشکیل و فعال شده‌اند که دارای پروانه بهره‌برداری هستند.

وی گفت: حدود ۵۰۰ نفر از بافندگان استان برای این شرکت‌های تولیدی فرش و گلیم دستباف بافندگی می‌کنند.

تازیکی بیان کرد: مابقی بافندگان استان فرش و گلیم دست بافت تولیدی خود را به خریداران شبکه سنتی خرید و فروش فرش و گلیم دست بافت فعال استان می فروشند.

وی گفت: مبتنی بر قانون مصوب و ابلاغی یاد شده این سازمان انجام ترویج و آموزش بافندگان و خریداران این شبکه سنتی خریدوفروش فرش و گلیم دستباف در استان را باهدف ترغیب آنان به تشکیل شرکت‌های حقوقی برگزار کرد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اعلام کرد: در دولت سیزدهم، در استان از سوی فعالان این بخش تولیدی حدود ۶۰۰ تقاضای اخذ مجوز پشتیبان به این سازمان ارسال شد که دارای کد فعالیتی شود و اطلاعات آنها در سامانه جامع رسانه ثبت شود و رویه کار آنها بر پایه سفارش‌دهی و سفارش پذیری در تولید انسجام داده شود و از مزایای قانون مصوب نیز بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: یقیناً این رویکرد جدید بر تولیدات باکیفیت‌تر و صادراتی تأثیر بسیار خوبی خواهد داشت.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره ایجاد و راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش در استان نیز بیان کرد: این سازمان نمی‌تواند به‌تنهایی به این مطالبه پاسخ دهد؛ بلکه باید دیگر ادارات و سازمان‌های مرتبط از جمله اداره کل میراث‌فرهنگی، شهرداری، پارک علم و فناوری، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی استان در این زمینه مشارکت کنند. 

انتهای خبر/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات